GRATIS BEZORGING - KORTE LEVERTIJDEN - PERSOONLIJK ADVIES
Wat je als werkgever kunt (en moet) doen aan een fijne thuiswerkplek?

Wat je als werkgever kunt (en moet) doen aan een fijne thuiswerkplek?

Thuiswerken is voor veel werknemers en werkgevers nog steeds behoorlijk wennen. Veel werknemers ervaren gezondheidsklachten als gevolg van een slechte thuiswerkplek, terwijl werkgevers hun werknemers liever op kantoor zien en worstelen met de extra kosten van een goede thuiswerkplek. Hoe ga je hier het beste mee om en wat kun je (en moet je) doen als werkgever? 

Een fijne werkplek: wie is er verantwoordelijk? 
Rugklachten, hoofdpijn en vierkante ogen. Steeds meer werknemers ervaren fysieke en mentale problemen nu ze lange tijd achter elkaar thuis moeten werken. Nadrukkelijk advies is dat werkgevers hun werknemers vanwege Corona nog langer thuis laten werken, terwijl ongeveer een kwart van de werkgevers overweegt om hun werknemers ook na Corona vaker thuis te laten werken. Een goede thuiswerkplek is de oplossing voor veel problemen, maar wie zijn verantwoordelijk is een fijne thuiswerkplek nu eigenlijk? 

De Arbowet over thuiswerken
De Arbowet stelt dat de werkgever verantwoordelijk is voor een veilige en gezonde werkplek voor zijn werknemers. De wet is ook van toepassing op thuiswerkplekken. Naast de benodigdheden om het werk goed uit te kunnen voeren, zoals een telefoon, laptop of pc en andere kantoorspullen, zijn een goed bureau en een goede bureaustoel essentieel voor een veilige en gezonde werkplek. Hiermee voorkom je gezondheidsklachten bij je werknemers en houd je je als werkgever aan de wet.

Hoe richt ik een goede werkplek in voor mijn medewerkers? 
Veel mensen hebben hun thuiswerkplek nog steeds aan de keukentafel ingericht. Op de lange termijn is dit echter geen goed idee. Niet voor de werknemer, maar ook niet voor de werkgever. Een verstelbaar bureau – liefst één waar je aan kunt zitten en staan – gaat rug-, nek- en schouderklachten tegen en verhoogt de productiviteit van werknemers. Hetzelfde geldt voor een ergonomische bureaustoel en hulpmiddelen zoals een extra beeldscherm, toetsenbord en laptopstandaard. Samen zorgen ze voor een verantwoorde thuiswerkplek. 

Wie betaalt de thuiswerkplek? 
Thuiswerken kost niet alleen geld, het levert ook geld op. De besparingen zitten voor de werkgever vooral in een lagere huur van kantoorruimte en reiskosten die zij niet langer hoeven te betalen. Om extra kosten te besparen kun je als werkgever natuurlijk beslissen om de spullen van kantoor naar de thuiswerkplek te verplaatsen, maar dit is meestal niet de juiste oplossing. Vooral wanneer mensen straks weer op kantoor gaan werken of regelmatig wisselen tussen hun thuiswerkplek en kantoor is de aanschaf van een goede thuiswerkplek een beter idee. 

Kosten thuiswerkplek
Een goede thuiswerkplek hoeft bovendien helemaal niet duur te zijn. Daarnaast kunnen bureaus, bureaustoelen en andere hulpmiddelen via de werkkostenregeling (WKR) belastingvrij worden geschonken. De vrije ruimte die werkgevers hebben om onbelaste vergoedingen te geven, is mede hiervoor eenmalig verhoogd van 1,7% naar 3% voor de eerste € 400.000 van de loonsom per werkgever. Om misverstanden achteraf te voorkomen, kun je een thuiswerkovereenkomst opstellen. Hierin kun je naast afspraken over kantoormeubilair ook andere dingen regelen, zoals aangepaste werktijden, een vergoeding voor internet- en energiekosten en meer praktische zaken. 

Wilt u ook een goede thuiswerkplek voor uw personeel?
Als een goede werkgever wil je natuurlijk dat je werknemers beschikken over een veilige en gezonde werkplek. Hahebo heeft een ruim assortiment bureaus en bureaustoelen die voldoen aan de laatste ergonomische richtlijnen. Het is bovendien mogelijk om meubilair te huren of meubilair te kopen met terugkoopgarantie van Hahebo.

Neem contact op met onze verkoopadviseurs voor een vrijblijvend advies of vul het contactformulier in:

Haico  |  06 - 46 60 76 74  |  h.vantienen@hahebo.nl

Sharon  |  06 - 51 08 83 26  |  s.bulder@hahebo.nl

Contactformulier